Het Van Gogh Museum is één van de paar musea in Amsterdam die verschillende groepen Nederlandse jongeren weet te enthousiasmeren voor kunst. Wat kan de media van het museum leren?
Martin van Engel is programmamanager bij Van Gogh Verbindt, een onderzoeksprogramma van het Van Gogh Museum. In gesprek met Meer kleur in de media doet hij een boekje open over het succes van hun programma.
“Zo’n 2,5 jaar geleden zijn wij in samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam een wetenschappelijk onderzoek gestart naar hoe het Van Gogh Museum duurzaam en relevant kan zijn voor (Amsterdamse) jongvolwassenen met een biculturele achtergrond. Vincent op Vrijdag, de vrijdagavond voor jongeren, bestaat al 10 jaar. Daar kwam voorheen alleen een specifieke groep op af. Wij wilden weten hoe wij die groep konden vergroten.”
Co-creatie resulteert in diversiteit
Inmiddels is tijdens elke editie van Vincent op Vrijdag te zien dat het museum erin slaagt om diverse Nederlandse jongeren te bereiken én naar het museum te trekken. Co-creatie ligt aan de grondslag van dit succes.
“Het programma krijgt vorm dankzij mensen uit de doelgroep. Wij stellen geen programma vóór ze op, maar stellen het mét hen op. Hierdoor bevat het actuele topics die hen interesseren en die ze een positieve waardering geven.”
Dit is dan ook de manier waarop het museum het succes meet. Door middel van kwalitatief onderzoek meten zij de impact van het museumbezoek. Dit deden zij bijvoorbeeld met een klas van het ROC, die voornamelijk bestaat uit de jongeren die het museum wilt bereiken.
Deze klas kreeg een vragenlijst, voordat ze naar het museum kwamen. In het museum kregen zij een interactieve rondleiding van Gershwin Bonevacia. Uit eerder onderzoek blijkt namelijk dat deze groep jongvolwassenen graag op een actieve manier betrokken wordt bij kunst en cultuur.
Aan het eind van het museumbezoek kreeg de klas wederom een vragenlijst om te meten hoe zij op dat moment tegen een museumbezoek aankeken. Er was een duidelijk verschil te merken, de groep dacht nu stukken positiever over een museumbezoek.
Een nieuw imago voor musea
Als het Van Gogh Museum het nu al zo goed doet, wat heeft de toekomst dan in petto? In de nabije toekomst gaan zij, niet alleen voor Vincent op Vrijdag, maar voor het volledige programma aan de slag met 20 beeldbrekers. Beeldbrekers zijn jongvolwassenen uit de doelgroep, die het museum zullen helpen van het stoffige imago af te komen. Zij gaan figuurlijk het beeld breken wat vooral jongeren nu van het museum hebben.
Wat kan de media van het Van Gogh museum leren?
Voornamelijk dat co-creatie automatisch bijdraagt aan diversiteit. Het is dan ook verstandig om met mensen uit de doelgroep te werken die je uiteindelijk wilt aanspreken. Er liggen onderwerpen voor het oprapen, maar niet iedereen ziet ze liggen.