De redactie van ELLE is zich bewust van het belang van diversiteit en inclusie. Deputy Editor in chief Elles Beijer deelt als verantwoordelijke voor de verhalen haar persoonlijke doelen op het gebied van diversiteit bij ELLE.
Tijdens de Meer kleur in de media tour 2020 ga ik langs Nederlandse redacties met 4 vragen over diversiteit: Wat betekent het voor jullie? Waar staan jullie nu? Waar willen jullie heen? En hoe pakken jullie het aan?
Wat betekent diversiteit voor ELLE?
“Voor ons betekent diversiteit dat we zoveel mogelijk stemmen laten horen. Door dit te doen, herkennen zoveel mogelijk mensen zich in die verhalen.”
Hierbij kijkt ELLE niet alleen naar de verhalen zelf, maar ook wie die verhalen schrijft. Dat begint dus op de redactie.
Eerst de vaste redactie, nu de stagiaires
Net als veel tijdschriftredacties werkt ELLE voornamelijk met freelancers. Beijers zoekt bewust naar freelancers die een aanvulling zijn op het team. Zo schreven Hasna el Maroudi, Tatjana Almuli en kortgeleden Aminanta Minte artikels voor ELLE. Laatstgenoemde maakte een reeks verhalen over personal beauty namens Alien Mag.
De volgende stap zijn de stagiaires. Via invloedrijke personen zoals Marian Duff en Awura Abena worden de stageplekken verspreid. Tot op heden helaas zonder succes. Dus als je dit leest en je bent op zoek naar een stageplek, sla je slag!
Waarom vindt ELLE diversiteit belangrijk?
“Onbewust doen we veel aannames vanuit onze eigen situatie of referentiekader. Daarom is het goed om een redactie en freelancerspool te hebben die zo divers mogelijk zijn, zodat zoveel mogelijk perspectieven aan bod komen. Dat komt je onderwerpkeuze en invalshoeken ten goede. En zo herkennen hopelijk ook meer lezers zich in de verhalen die je vertelt.”
Gelukkig is het draagvlak op de redactie groot. Het doel is dan ook meer diversiteit. Hoe ze het succes gaan meten, is nog niet duidelijk. “We hebben nog geen KPI’s, maar dat is wel een goed idee!” Hierop reageerde ik natuurlijk met de belangrijkste vraag: hoeveel experts zou ELLE maandelijks via Meer kleur in de media willen raadplegen voor artikels?
ELLE zoekt experts
Dat is nog moeilijk te zeggen. Wel is er regelmatig ruimte voor psychologen, financiële experts en beauty experts zoals huidtherapeuten en dermatologen. Ook biedt de rubriek like a pro ruimte voor ondernemers om tips te delen over hun expertise.
Meer kleur in de media staat op de ELLE radar. De redactie weet waar ze moeten zijn als ze experts zoeken.