Vogue values inclusiviteit

Met Rinke Tjipkema als nieuwe hoofdredacteur en Nathalie Wouters als adjunct hoofdredacteur, slaat Vogue een nieuwe, inclusieve weg in. In 2020 Vogue values duurzaamheid en inclusiviteit.

Tijdens de Meer kleur in de media tour 2020 ga ik langs Nederlandse redacties met 3 vragen over diversiteit: Waar staan jullie nu? Waar willen jullie heen? En hoe pakken jullie het aan?

Voor week 3 stond een afspraak gepland met Nathalie Wouters, adjunct hoofdredacteur bij Vogue Nederland. In haar verhaal liet Nathalie zien hoe ver vooruit Vogue is gekomen sinds de uitspraken van hun vorige hoofdredacteur en tevens oprichter van het blad, Karin Swerink.

Maar één goed, donker model

Karin raakte in 2017 in opspraak, omdat zij in een interview in de Metro zei dat het gebrek aan donkere modellen in haar blad lag aan het gebrek aan donkere modellen. Excuses volgden en Karin voegde daad bij het woord: ze ging om tafel met modellenbureaus, opdat zij hun bestand uitbreiden en Vogue de modellen vaker kon boeken.

Met Rinke Tjipkema en Nathalie Wouters aan het roer is er duidelijk meer kleur in de Vogue. 

“We houden sowieso rekening met de shoots, maar soms is het ook gewoon opletten. Dan heb je 3 pagina’s vol witte mensen en op de vierde pagina een white-passing persoon. Vroeger zou dat niet opvallen. Nu verschuiven we artikels en reportage, om balans te creëren.”

Vogue is voor iedereen

“Iedereen moet een Vogue kunnen oppakken en denken: dit is voor mij gemaakt.” Om dat voor elkaar te krijgen, is er diversiteit in alle facetten. Het gaat niet alleen om de covermodellen, of de modellen in het blad, maar ook de tekstschrijvers, de fotografen. Zo krijg je letterlijk een nieuw perspectief. In het eerste nummer van dit jaar vertelt fotograaf Casper Kofi over zijn plannen om in Ghana nieuw werk te maken.

Bij een onderwerp zoals diversiteit en inclusie vraag je je altijd af wat de motivatie is, van een organisatie om ermee aan de slag te gaan. Vogue wordt gelezen door een generatie die zelf heel activistisch is, en zich bewust is van de verandering die ze teweeg kan brengen in de wereld. Dat wil ze teruglezen in het blad.”

Alhoewel de redactie nog erg wit is, is de groep freelancers waarmee Vogue werkt zeer divers. En dat werpt zijn vruchten af. Soms op een confronterende manier. “We hadden een nummer waarbij een donker model een kleurrijke outfit droeg. Kleurrijke outfits zijn een trend in 2020, dus werd de titel: kleur is de trend van 2020. Toevallig was er een freelance journalist met Hindoestaanse roots op de redactie die dag. Zij maakte ons wakker en zei ‘jongens, dit kan echt niet.’ Verder had niemand het door.”

Wereldwijd meer duurzaamheid en diversiteit

Het januari/februari 2020 nummer is het debuut van de Vogue Values: een statement waarbij alle 26 internationale Vogues zich verbinden en een gezamenlijke vuist maken voor duurzaamheid en inclusiviteit.

Het publiek verwacht dat Vogue maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt, mensen van alle achtergronden vertegenwoordigt en zich uitspreekt over actuele issues en wereldwijde kwesties.

En als ik kijk naar stappen die Vogue zowel voor als achter de schermen zet, lijkt het erop dat dit ook echt goed komt.

Leave a Reply